Kategorier
Norske utgivelser

Steinar Karlsen: Hanens død LP ltd 500

Steinar Karlsen: Hanens Død

Steinar Karlsen er blant annet kjent som gitarist i Good Time Charlie. Jeg gikk glipp av hans solo debutalbum Ulydium fra 2011, men nå er hans soloalbum nummer to her, og det er et udelt hyggelig bekjentskap. En stor utfordring med å begi seg inn på instrumentale gitaralbum er selvfølgeilg å holde interessen til lytteren gjennom hele albumet. Det klarer Karlsen med glans her, ikke ved å spille flest mulig toner på kortest mulig tid, men med stilsikre, nakne arrangementer, og enkle melodilinjer. Albumet framstår dermed som mindre flashy enn Hellbillies-gitarist Lars Haavard Haugen sitt instrumentale album Six Strings And The Truth fra i fjor. Sjangermessig har Hanens Død et skarpt fokus, med begge beina plantet på 60-tallet, og blikket mot surf-instrumentaler, og mot det b-filmatiske og spaghetti-western aktige. Litt i samme gate som Los Plantronics, men med mer nedtonede stemninger framfor garasjerock-øs, selv om vi får noen doser av dette også. Ellers inneholder albumet et variert låtutvalg, noen sparsomt krydret med smakfulle orgeltoner i tillegg til bass og trommer, de aller fleste med minneverdige riff eller melodier. Romklangen rundt gitaren er også verdt å nevne, jeg antar dette er «ekte» fjær-rørklang, så får jeg heller spise de ordene om den skulle være digitalt skapt. Så og si alt fungerer bra her, med to rolige låter som høydepunkter. «Snø» sin nesten begravelsesaktige melankoli toppes bare av den svært vakre og sørgmodige «Cigar», som sannsynligvis vil ende opp som filmmusikk før eller senere. Det kan sikkert gjelde flere låter her, men først og fremst er dette et helstøpt album som viser den gode låtskriveren like mye som den eminente gitaristen.

Hanens Død er gitt ut på Orangutwang, og de har produsert en feiende flott vinylutgave med lekkert utbrettsomslag, og en strøken pressing med god lydkvalitet. Kan bestilles fra Big Dipper eller Platekompaniet.

Steinar Karlsen: Hanens Død

Kategorier
Utenlandske utgivelser

Love: Black Beauty LP ltd 5000

Love: Black Beauty

Love, med Arthur Lee i spissen, leverte flere gode album på slutten av 60-tallet, men det er oftest Forever Changes (1967) som trekkes fram som den store klassikeren. Helt fortjent, det er et album som kanskje ikke fenger umiddelbart, men med låter som fort vokser. Dessverre ble bandet oppløst etter dette albumet, men Lee fortsatte å gi ut album under Love-navnet, med ulike besetninger. På False Start (1970) ble han hjulpet av Jimi Hendrix, også en god venn, og det er derfor ikke overraskende å konstatere at det tidligere uutgitte albumet Black Beauty, spilt inn i 1973, for en stor grad inneholder gitarbasert og Hendrix-inspirert rock. På langt nær så nyskapende som Forever Changes, men det er en fin samling av upretensiøse låter, og det svinger bra av dette «all-black» bandet også, selv om det er de rolige låtene som fenger aller mest. «Can’t Find It» kunne lett ha blitt en hit (for den saks skyld med Red Hot Chili Peppers i dag), men også «Lonely Pigs» flyter fint. Av ulike grunner ønsket Lee å avslutte albumet med et livekutt fra Boston Tea Party i 1970, hvor Love har en helt annen besetning. Melvan Whittington imponerer ellers på gitar gjennom resten av albumet, men Craig Tarwater gjør også en god innsats på «Product Of The Times», med en strålende miks av Hendrix og Lynyrd Skynyrd-aktig riffing. Litt mer rølpete lyd på dette i forhold til resten av albumet, ikke rart, siden det er tatt opp på kassett fra scenen (!), men her er det bare å skru opp – et forrykende avslutningskutt.

Nå har innholdet her vært utgitt som bootleg tidligere, men opptakene her er spesielt remastret for denne utgivelsen fra en strøken og tidligere ubenyttet acetat. Og High Moon Records har laget en alldeles nydelig vinylutgave, med en 28-siders stor booklet i fargetrykk og massevis av visuell og tekstlig dokumentasjon omkring denne inkarnasjonen av Love. Bare den alene er verdt halve prisen. Fargetrykk er det også på innercover, og når også pressingen er bra, kan det ikke bli stort bedre. Bestiller du direkte fra High Moon Records kan du sikre deg et nummerert eksemplar, men nå er ikke 5000 eksemplarer spesielt lite, så utgivelsen vil sikkert være lett tilgjengelig en god stund framover.

Love: Black Beauty

Love: Black Beauty

Kategorier
Norske utgivelser

Paal Flaata: Wait By The Fire LP ltd 100

Paal Flaata: Wait By The Fire

Vinylutgaven av Paal Flaata sin samling av Chip Taylor tolkninger, Wait By The Fire, kom nå på nyåret. Taylor er kanskje mest kjent for sin «Wild Thing», både The Troggs, Jimi Hendrix, og mange andre har gjort sin versjon av den, men utvalget her fokuserer på mer rootsbaserte og langt roligere låter, i hvert fall i Flaata sine utgaver. Americana-melankolien preger store deler av albumet, både tekstmessig og musikalsk, og med et lydbilde som fokuserer på Flaata sin stemmeprakt blir resultatet selvfølgelig svært lekkert. Arrangementene er stort sett beherskede og framføringen lavmælt. De få smakfulle og vakre instrumental-innslagene fra slidegitar og orgel kunne det gjerne ha vært flere av, men når dette porsjoneres ut såpass knepent som her, blir det også mer stas når de først kommer. Låtutvalget er det lite å si på, og det topper seg på en måte med «This Darkest Day», låten Taylor skrev i forbindelse med at Down On The Farm festivalen ble avlyst i juli 2011, og framførte sammen med Flaata på gratiskonserten som ble arrangert i den forbindelse.

Innpakkingen her er super, med et flott utbrettsomslag med mange bilder, og et informativt innercover med tekster. Her er det tydelig at man har tenkt på vinylformatet når man har jobbet med layout, all honnør til Rootsy/Norskamerikaner for dette. Når det gjelder selve pressingen, så var det dessverre litt småknitring enkelte steder, jeg har hørt pressinger hvor stillheten er blankere enn hva som er tilfelle her, men nå skal det jo sies at denne musikken med disse nakne arrangementene er krevende for vinylformatet. Denne beskjedne småknitringen her og der er heller ikke så framtredende at det blir generelt distraherende. Den svarte vinylutgaven kan kanskje være bedre i så måte, vanligvis skal ikke dette spille noe rolle, men det kan jo skje at det er kvalitetsforskjeller på råvarene som brukes til de ulike pressingene.

Utgaven på gullfarget vinyl kommer i bare 100 eksemplarer, og du burde vel vært på hugget hvis du ønsket å sikre deg den, ser ut til å være utsolgt nå, men den regulære utgave på svart vinyl er fremdeles tilgjengelig fra Big Dipper, The Garden og Platekompaniet. Selv sikret jeg meg et eksemplar fra Big Dipper pent signert av Flaata, med sølvpenn som matcher omslaget for øvrig, svært lekkert! Egentlig burde vel også vinylen vært sølvfarget, for optimal visuell gjennomføring …

Paal Flaata: Wait By The Fire

Paal Flaata: Wait By The Fire

Kategorier
Lesestoff

Audion: Exploration in sound and music #57

Audio #57

Audion er tilbake med nytt nummer, etter et par års pause. Har du interesse for musikk av den mer eksperimentelle typen, det være seg prog, kraut, psykedelia, space, jazzrock, avant-garde, og så videre, så er dette en publikasjon du bør få med deg. I nummer 57 tar de blant annet for seg japansk undergrunn, hvor Alan Freeman kommenterer Julian Cope sin bok Japrocksampler og hans topp 50 album, og setter opp sin egen alternative topp 50 liste. Cope sin liste veier tungt i mange kretser, så dette var interessant lesning. Ellers får vi en rapport fra nyere amerikansk psykedelia, og del fire av en grundig gjennomgang av Canterbury scenen, her dekker de blant andre Matching Mole, Hatfield And The North og National Health. Pluss mange albumomtaler, og her er også Norge representert, og av de albumene Karisma Records har sendt inn, kommer Big Robot (featuring Conrad Schnitzler) sitt album Aquafit fra 2009 best ut av det.

Med sine 36 sider er ikke dette noen omfattende publikasjon, men de har et skarpt fokus, og et nytt nummer medfører alltid timevis med utsjekking av ny musikk. Prisen er det heller ikke noe å si på, og så vidt jeg kan se er alle deres tidligere utgave også fremdeles tilgjengelig. De samme folkene står forøvrig bak Ultima Thule Records, som både gir ut musikk selv, og selger brukt vinyl via sitt nettsted.

Audio #57

Audio #57

Kategorier
Norske utgivelser

Optima Rubra: Kartonger LP ltd 200

Optima Rubra: Kartonger

Optima Rubra kommer fra Loddefjord i Bergen, og har holdt det gående siden 1996, selv om debutalbumet Badetid I Fengselet ikke kom før i 2011. Nå er oppfølgeren Kartonger her, og i likhet med debutalbumet kommer også denne på vinylformatet i et nummerert opplag på 200 eksemplarer. Jeg har ikke hørt debuten, så dette ble et nytt bekjentskap for min del. La meg først si at jeg har litt problemer med å oppfatte tekstene, de følger ikke med i trykt form, og den Loddefjordske dialekten er ikke så enkel å få med seg når den skråles fram på tidvis utydelig vis som her. Men såpass får jeg med meg at jeg tør si at de tekstmessig beveger seg i samme landskap som Garnerlosjen, og låttitlene viser også at de har en lignende sans for ironi og eksentrisk lek med ord: «Omstendighetene Omkring Vår Tilblivelse», «Ode Til En Maur», «Elefanten Og Den Rampete Malingklatten», «Det Er Veldig Gøy Å Være Fisk». Musikalsk er dette en rølpete miks av punk og metal, med en lydestetikk som minner om 90-tallet, med hissig diskant på gitarene, og tilsvarende lite fokus på mellomtone (som generelt sett forsvant mer og mer etter hvert som loudnesskrigen tiltok). Men som en del av det smårufsete uttrykket Optima Rubra presenterer her, fungerer dette for så vidt greit. Man kanskje si at Optima Rubra framstår som Black Debbaths noe degenererte tremenninger fra andre siden av fjellet.

Humoristisk rock av denne typen fungerer kanskje best live, og jeg er rimelig sikker på at Optima Rubra er et fyrverkeri og en fest på scenen. Men jeg kan trekke fram låter som «Kartonger», «Sukkeravgift Blues» og «Det Er Veldig Gøy Å Være Fisk», som eksempler på at enkelte av låtene også fungerer bra foran stereoanlegget, spesielt sistnevnte, som avslutter albumet med en mørk og dyster fisktopi. Vinylutgaven er strøken, pen pressing, enkelt men stilrent omslag, og stort pluss til Pistache Records for at LPen leveres i et svart foret innercover. Kan bestilles fra Optima Rubra eller The Garden. Ser ut som om også debutalbumet fremdeles er tilgjengelig på vinyl fra bandet selv.

Optima Rubra: Kartonger

Kategorier
Norske utgivelser

The Devil And The Almighty Blues / Daniel Norgren 7" ltd 100

The Devil And The Almighty Blues / Daniel Norgren

The Devil And The Almighty Blues / Daniel Norgren

Vinylbutikken Backbeat i Tromsø feiret sitt ett-års jubileum rett før jul i fjor ved å gi ut denne split-singelen med Oslo-bandet The Devil And The Almighty Blues og det svenske enmannsbandet Daniel Norgren. Det norske bidraget, «The Christmas Ghosts of Charlie Barracuda», er blues av det litt tyngre slaget, 70-talls, seigt og nesten doom-aktig, solide saker. Norgren sin egen kjøkken-innspilling av en piano boogie-shuffle blues tar oss tilbake til 30-tallet både lydmessig og musikalsk. Jeg regner med at knitringen og forvrengningen som tidvis høres her er et bevisst grep. To ulike sider av bluesen, en fin jubileumsmarkering, og i et nummerert opplag på bare 100 eksemplarer kan dette fort bli en samleverdig utgivelse. Vedlagt utgivelsen følger kopi av et pent håndskrevet brev med en god presentasjon av innholdet sammed med en julehilsen fra vinylentusiastene Robert Dyrnes og Kari Westergaard, som sammen driver Backbeat i Tromsø, med Big Dipper som støttepartner, hvor du også kan bestille singelen.

The Devil And The Almightly Blues / Daniel Norgren

Kategorier
Norske nyutgivelser

Kjøtt: 12"

Kjøtt

Kjøtt sin tolvtommer fra 1980 står sentralt i norsk punkhistorie, og ble ganske tidlig et etablert samleobjekt. Det musikalske innholdet har også holdt seg, med klassiske låter som «Elektrisk», «Nå vil jeg ikke leke med teitinger mer» og «Jeg vil bli som Jesus». Kort sagt en klassiker som bør finnes i enhver norsk vinylsamling. Inntil nå har alternativet vært enten å gå for originalen, eller samleutgivelsen 1979-1981, som kom i 1989 og inneholder alle låtene fra tolvtommeren unntatt «Urbane problemer», men heller ikke denne samle-LPen, som kom med en ekstra 7-tommers EP, er så lett å komme over i dag. De fleste originaleksemplarene av tolvtommeren er slitte, har jeg inntrykk av, og du skal være heldig om du kommer over et eksemplar med pen vinyl og alle vedlegg intakt. Â

Fint da at Christer Falck sin label C+C Records nå har kommet med denne nyutgivelsen av tolvtommeren, som også inneholder gode opptrykk av alle de fire originale innleggene. Vedleggene derimot er gjengitt på svært tynt papir, her kunne man kanskje valgt å bruke litt tykkere papir, for noen helt eksakt repro er jo heller ikke omslaget, i så måte, siden originalutgivelsen kom med et tynt papiromslag, mens nyutgivelsen har et omslag i vanlig papp. Innholdsmessig blir dette likevel for en tro kopi å regne, og både omslag, innlegg og labler er pent reprodusert.

Det er nevnt at nyutgivelsen er «digitalt remastret», et utsagn som generelt sett benyttes som et salgsargument og et kvalitetsstempel, men som i seg selv ikke sier stort. Det hadde vært fint om også norske labler begynte å opplyse om lydkilder som benyttes til nyutgivelser, hvem som remastrer, og så videre. Har man benyttet orignale mastertaper til denne utgivelsen, er det selvfølgelig interessant for vinylkjøperen å vite. Likevel, det er bare en sammeligning med originalutgivelsen som kan gi svaret på om lydkvaliteten på en nyutgivels er på høyde. Selv har jeg en pent brukt original Kjøtt tolvtommer som spiller med litt knitring her og der. Jeg har sammenlignet lydkvaliteten på denne med nyutgivelsen.

Pressingen på nyutgivelsen er bra, men jeg vil nok foretrekke å lytte på originalen også neste gang, først og fremst fordi den har mer sprut i lyden, med strammere dynamikk. Jeg synes også at instrumenter og vokal er et hakk bedre definert på origalen. Bassen synes å ha fått et unødvendig løft på nyutgivelsen, kanskje for å få lyden til å høres fetere ut, men aller størst forskjell kan høres på basstromma, som utvilsomt har fått mer basstyngde, dessverre på bekostning av tydelighet og definisjon. Sjekk for eksempel de to første basstrommeslagene på «Jeg vil bli som Jesus», de er kontante og fokuserte på originalen, du får dem rett i trynet, mens de på nyutgivelsen ligger bak og ned i lydbildet, og høres baktunge og langt mer diffuse ut. Kort oppsummert så har denne nyutgivelsen mindre sting, en «snillere» lyd, mer bass og mindre diskant, mindre punk, mer radiovennlig. Hvis man har benyttet originale mastertaper, og det rett og slett ikke var mer å hente derfra, kunne jeg nesten vært fristet til å mene at en vinylrip ville vært et bedre valg. Lyden på 1979-1981 synes forøvrig å være tredje master-variant, men ligger nærmere den originale tolv-tommeren, kanskje noe spissere i klangen.

Likevel må det sies at nyutgivelsen låter helt OK, isolert sett, så for de som ikke ønsker å bruke så mye penger, er nyutgivelsen et bra alternativ. Det er jo bortimot umulig å skaffe seg en strøken original, så valget for de fleste står mellom å betale en god del for en original med ulik grad av slitasje, eller gå for denne nyutgivelsen for en langt rimeligere penge, selv om jeg synes at full LP-pris for litt over et kvarter med musikk er drøyt. Du kan bestille nyutgivelsen fra Big Dipper, The Garden og Platekompaniet.

PS1: Jeg oppdaget forresten noe pussig: To av låtene, «Elektrisk» og «Jeg vil bli som Jesus», har blitt trimmet med ca. et halvt minutt hver på 1979-1981 samle-LPen, i forhold til tolvtommeren, noe som ikke opplyses eller forklares på albumet. Det betyr for eksempel av det avsluttende spastiske etterspillet på «Elektrisk» rett og slett ikke er med på versjonen på samlealbumet! Merkelig!

PS2: Selv om en slik eksakt repro er et flott tiltak, kunne jeg ønsket meg en definitiv Kjøtt vinylboks som samler alt de har gitt ut, og kanskje med noen live-opptak, et svært hefte med opptrykk av artikler, omtaler, plakater og så videre. Skulle tro det finnes et marked der ute for en slik utgivelse. Til slutt: Har du originalen men mangler vedleggene, finnes de i digitalisert form her i brukbar kvalitet, men reproduksjonene i nyutgivelsen er langt bedre.

Kjøtt

Kategorier
Utenlandske nyutgivelser

Black Sabbath: The Vinyl Collection 1970-1978 9xLP boks

Black Sabbath - The Vinyl Collection 1970-1978

Rett før jul kom denne nesten definitive vinylboksen som samler de 9 første albumene til Black Sabbath: Black Sabbath (1970), Paranoid (1970), Master of Reality (1971), Black Sabbath Vol. 4 (1972), Sabbath Bloody Sabbath (1973), Sabotage (1975), Technical Ecstasy (1976), Never Say Die! (1978) og Live at Last (1980). Jeg skulle gjerne byttet ut de tre siste med Heaven and Hell (1980) og Mob Rules (1981), to svært gode album, men har var Ozzy byttet ut med Ronnie James Dio, og det er kanskje noe av årsaken til at boksen ikke strekker seg et par år til og har inkludert disse. Uansett, alle albumene fram til og med Sabotage er solide saker.

Jeg har svært få originale førsteutgaver å sammenligne lyden med, men jeg har en UK Vertigo Swirl fra 1970 av debutalbumet, som til tross for litt slitasje har en vanvittig bra lyd, som jeg ikke forventer at en 2012 repress skal matche. Det gjør den heller ikke, men nyutgivelsen ligger faktisk ikke så langt unna. De andre, fram til og med Sabotage (jeg har ikke de tre siste i samlingen) har jeg sammenlignet med senere 70/80-talls represser, og synes nyutgivelsene låter minst like bra, om ikke bedre. Når man tar i betraktning at det kan være vanskelig å finne strøkne eksemplarer av disse albumene, synes denne boksen å være et svært godt alternativ.

Den første Sabbath singelen er også represset og inkludert i boksen, «Evil Woman»/»Wicked World». En god grunn til dette er at «Evil Woman» ikke kom med på US-utgaven av debutalbumet, der ble den i stedet erstattet med «Wicked World». En bok på hundre sider følger også med, innbundet og med fargetrykk gjengir den konsertprogrammer fra 1971-1978. Artig, men på langt nær verken like lekker eller interessant som boken som følger med den ferske Beatles vinylboksen. Jeg kunne nok ønsket meg en mer biografisk bok, med historien rundt de ulike albumene i stedet. Generelt sett er også tilbakemeldingene på Hoffman forumet positive, de drar i retning av at dette er en knallbra boks fra Universal!

Black Sabbath: The Vinyl Collection 1970-1978

Black Sabbath: The Vinyl Collection 1970-1978

Kategorier
Norske utgivelser

Æ: Avvikerike LP

Æ: Avvikerike

På tampen av fjoråret kom vinylutgaven av Æ sitt andre album, Avvikerike, oppfølgeren til den på alle måter flotte dobbel-LPen Udyrbarmark fra 2011. Ellers er dette hans fjerde album, men de to første (Voksensløvsinn fra 2008 og Prosaikk fra 2010) er ikke gitt ut på vinyl foreløpig.

Æ er Erling Ramskjell og Dem er Are Bredal Simonsen (gitar), Trond Tømmerberg (trommer), Hallstein Sandvin (bass), og Kåre Ramskjell (tangenter), og sammen med et knippe andre bidragsytere har de begått nok et mesterverk av et album. Låtskriveren Ramskjell har fin teft for det musikalsk enkle men likevel ytterst smakfulle, og som vokalist tiltaler han meg flere hakk mer enn andre det er naturlig å sammenligne med, med eller uten ullgensere og nordlandsdialekt. Tekstene er raffinerte med originale vrier, og fremføres med en behagelig autoritet. Albumet er produsert av Æ og et par av Dem, og de har snekret sammen et lekkert lydbilde med generell gromlyd, akkurat passe krydret med velklingende detaljer fra gitarer og tangenter. Side A samler kanskje flere gullkorn enn side B, men det er ellers vanskelig å plukke favoritter fra dette varierte utvalget av kremlåter. For en gangs skyld snakker vi ikke om et album med 2-3 bra låter og resten på det jevne, her er det omvendt. Jeg er nesten fristet til å kalle dette en norsk klassiker allerede.

Vinylutgaven fra Clearpass er en enkel sak, uten trykt innercover, men hva gjør vel det når det musikalske innholdet er så bra. Kan kjøpes hos Big Dipper, The Garden eller Platekompaniet.

Æ: Avvikerike

Kategorier
Norske nyutgivelser

Ihsahn: The Adversary 2xLP ltd 200 hvit vinyl

Ihsahn: The Adversary

Finske Blood Music spesialiserer seg på å gi ut flotte vinylutgivelser av mer eksperimentell ekstrem-metal, og rett før jul var turen kommet til norske Ihsahn sitt album fra 2006, The Adversary, som til nå ikke har vært tilgjengelig på vinyl. Dette er solodebuten til Ihsahn, gitarist og vokalist i Emperor, og markerte starten på en rekke kritikerroste album. Nummer fire i rekken, Eremita, kom i fjor. The Adversary er tidvis en intens lytteopplevelse, men variasjonen er også svært stor, og det er vel ikke direkte feil å beskrive musikken som melodisk prog-metal like mye som symfonisk black metal. Liker du avansert metal med intrikate arrangementer vil du finne mye å henge ørene i her. Ikke mye er overlatt til tilfeldighetene, og selv om produksjonen kanskje kan føles litt overkalkulert og programmert, er det ikke tvil om at Ihsahn med denne utgivelsen befestet sin posisjon som en av metalens tekniske perfeksjonister.

Vinylutgivelsen fra finske Blood Music er en flott sak med trippelt utbrettsomslag, medfølgende plakat og fine pressinger med innholdet fordelt over to 45RPM LPer. Svært limitert er den også, 200 eksemplarer på hvit vinyl og bare 100 på svart, og er dessverre allerede vanskelig å oppdrive, begge variantene ble utsolgt på kort tid. Så her er det nok eBay, Discogs eller andre kanaler som må benyttes hvis man ønsker å få tak i et eksemplar.

Ihsahn: The Adversary