I anledning av at NRK arrangerer nasjonal strikkekveld i kveld, med en fire timers maratonsending fra klokka 20 til midnatt, kan det være på sin plass å minne om at strikking også kan relateres til vinyl. Her hjemme har vi minst to eksempler på det. Stina Stjern sin 7″ Horizon kom med 100 omslag (bildet til venstre nedenfor) strikket av henne selv, venner og bekjente. Alle sammen kan sees på denne YouTube-videoen til låta. I fjor kom post-rock bandet Caves of Steel med tolvtommeren Troposphere/Magnetosphere sammen med et sett grytekluter (bildet til høyre), strikket av bandet selv. Strikking og vinyl er begge deler i vinden for tida, la oss håpe at begge disse «analoge» og retro trendene varer lenge!
Vincebus Eruptum 16
Italienske Davidew er ute med nytt nummer av Vincebus Eruptum, som alltid en lekker liten fargerik sak i A5-format. 40 sider med intervjuer og omtaler hvor du vil finne mange gode tips om hva som rører seg innen space-stoner-psych med mere. Jeg tør påstå at en gjennomsnittlig nordmann vil kunne skrive bedre engelsk enn det man kan finne eksempler på her, men innhold, engasjement og ikke minst den flotte layouten veier mer enn opp for dette. Av innholdet kan nevnes et intervju med Sula Bassana, gitarist i tyske Electric Moon. Norske Pancromatik (Panorama Records) har i år kommet med nyutgivelser på vinyl av hans album The Night og Brainwash. Bassana har forøvrig sterke meninger om psykedelisk musikk kontra stoner-rock: «They think a delay or a wah-wah makes it psychedelic, but the music is still not. I can’t listen to stoner-rock anymore, it’s so boring.» Ikke alle vil være enige i det, men han har nok et poeng. Terskelen for å bruke et begrep som «psykedelisk» (og det samme gjelder for så vidt også «krautrock») i musikkomtaler kan nok være litt for lav i enkelte sammenhenger, det gjelder sikkert også her på bloggen. Uansett, anbefalt lesestoff for interesserte. Kan bestilles her. Verdt å nevne er også at Vincebus Eruptum nå også selv gir ut vinyl, på labelen VE Recordings, og her er for eksempel de to ganske så limiterte utgivelsene av britiske Sendelica verdt å sjekke ut.
Svenske Hills sitt Master Sleeps album fra 2011 er nok et bedre startpunkt enn deres Live som jeg omtalte tidligere. Her er låtene mer kompakte, selv om tittelkuttet strekker seg mot 10 minutter. Åpningskuttet «Rise Again» drar avgårde i retning av Electric Moon og deres eminente wah-phaser-infiserte fuzzgitarinstrumenaler, men Hills viser ellers større variasjon både i tempo og uttrykk. Orgelbaserte «Claras Vaggvisa» er en fin og melankolsk i all sin enkelhet, og har kanskje i liket med et par andre låter en viss folk-inspirasjon i tonevalget. Tittelkuttet er bluesbasert og kraut-monoton uten at det blir kjedelig, men dette er nok et album for de med sans for låter som skrider sakte fram over et fundament av bass og rytmer som gjentar sine bevegelser med litt variasjoner gjennom hver enkelt låt. Litt vokal får vi også, for eksempel på den noe mørkere «Death Shall Come», men det er mer stemningsskapende enn fortellende. Utgivelsen på Intergalactic Tactics Records fra 2011 er verre å få tak i nå, spesielt et av de 150 eksemplarene som kom på blå vinyl, så denne nyutgivelsen på Rocket Recordings er velkommen. 200 av dem kommer på gul vinyl og begynner vel også smått å bli vanskelig å få tak i. Prøv Discogs, ser ut som svenske Motljud har et eks tilgjengelig.
Komponisten Andrew Keeling gav i 2009 ut boka The Concise Musical Guide to King Crimson and Robert Fripp (1969-1984), en veiledning til og beskrivelse av musikken fra et mer teknisk og musikkteoretisk ståsted. Førsteopplaget solgte ut og ble etter hvert vanskelig å få tak i til en rimelig pris, men nå har Spaceward trykket opp nye utgaver, en i svart/hvitt trykk og en med farger. Selv om det vil være en fordel om man har litt musikkfaglig i bunnen, som kjennskap til akkorder og taktarter, trenger man ikke det for å få utbytte av boka. Keeling gir også gode beskrivelser og trekker linjer mellom albumene og utover til andre deler av musikkhistorien. En anbefalt investering for King Crimson fans. Kan bestilles fra Spaceward, eventuelt Burning Shed, men de ser ut til å være utsolgt akkurat nå.
The Low Frequency In Stereo er ute med Pop Obskura, et et album med kraut-inspirert eksperimentering i spacepopdrakt, hvor det legges psykedeliske harmonitepper og dryss av boblende spacekrydder over gjerne monotone og repeterende riff. Noe her er også i utgangspunktet enkle poplåter som godt kunne ha glidd inn i for eksempel -phy sitt drømmepop-repertoar, men arrangementsmessig sper TLFIS godt på med vridde lyder og disharmoniske innfall. Av de mer umiddelbare låtene her er kraut/new-wave aktige «Colette (Subie Subie)» og hip-hop-rytmiske «Cybernautic», og kanskje er dette et litt mindre utfordrende album enn deres forrige, Futuro, men det er sikkert en fordel å gi Pop Obskura noen runder før man konkluderer. Vinylutgaven er også flott, utbrettsomslag, pen blank vinyl og medfølgende CD. Jeg vet ikke om alle kommer på blank vinyl, men det er i hvert fall den Big Dipper har inne. Kan ellers bestilles fra The Garden og Platekompaniet.
Blackmoon blir stadig bedre
Jeg har nevnt Blackmoon tidligere her på bloggen, et norsk magasin for rock & prog som nå har kommet til nummer 7. For prog-interesserte bør dette være bortimot obligatorisk etter at Tarkus gikk inn. Etablerte Norway Rock Magazine skriver mer om mainstream og metal, men ellers overlapper det musikalske fokuset en del, og kvaliteten på innholdet er sammenlignbart. Nå ser det også ut som om de litt malplasserte annonsene for produkter som sorpsjonsavfuktere er på vei ut, erstattet av mer relevante annonsører. Sannsynligvis et godt tegn, og i hvert fall en positiv utvikling for leserne. Abonnement kan bestilles fra Blackmoon, enkeltnumre fra The Garden.
The Dogs med Kristopher Schau i spissen har samlet alle sine 5 singler på denne LPen som har fått navn etter en av låtene, Set Yourself On Fire And Follow The Smoke. Som en bonus får vi ekstra låter av samme garasjekaliber, «Shut Up», som åpner ballet, og «Calling Dad» som setter punktum. De 8 øvrige låtene her er tidligere gitt ut som separate og superlimiterte vinylsingler: «No Refuge» / «She Was Good», «Death» / «Set Yourself …», «Dead Moon Is My Heavy Metal» / «Follow The Enemy» og «Liar» / «Never Alone». Den femte singelen ble gitt ut som en del av 5×7″ boksen, muligens også separat, med «Rhyme Doesn’t Pay» og «Finally Forgotten». Sistnevnte er sammen med Dead Moon hyllesten to klare høydepunkter, to låter som enkelt trenger seg gjennom pill råtne lyden og framstår nesten som garasjerock/proto-punk klassikere funnet på gamle møllspiste masterbånd. The Dogs fungerer kanskje best i små doser, singelformatet er nok å foretrekke, også estetisk sett, med sine hjemmelagde omslag og hvite håndskrevne labler. Nå var alle singlene, inkludert boksen, limitert til 45 nummererte eksemplarer, så LPen som er presset i 300 eksemplarer vil være et enklere alternativ for de som ikke var på hugget tidligere. Kan bestilles fra Big Dipper.
Texas/Jerusalem er et av bandprosjektene hvor Kristopher Schau er involvert, og mens The Dogs er utadvendte og rå-garasje-rockende med bortimot tegneserietekster, er Texas/Jerusalem musikalsk nedtonet med mer reflekterende tekster. Men lystig er det ikke, her veksler det mellom vrede oppover («So you think you know everything about loss, just because your daddy nailed you to a cross?») og mørk selvransakelse («I’m tired of putting gas into a car that I’ve already wrecked»). Musikalsk har «Thank You Jesus» slektskap til både Johnny Cash og The Bad Seeds, og selv om Schau ikke akkurat er verdens beste crooner, så fungerer det bra fordi det høres ektefølt ut. Jeg synes dette er noe av det flotteste han har gjort. Astma Records har passende nok valgt å bruke et av Joe Coleman sine bilder som illustrasjon i YouTube-videoen til låta, men man ser selvfølgelig fint lite av detaljrikdommen her. En fin B-side også, «No Rewards For Us In Death» er enda roligere, og selv om melodien her er litt oppløftende, høres teksten ut til å hente inspirasjon fra Schau sitt bokprosjekt På vegne av venner, om begravelser som tas hånd om av det offentlige, der ingen er til stede under bisettelsen. Kanskje vil både denne utgivelsen og disse låtene svinne hen like ubemerket, men for meg er dette en klar kandidat til årets beste norske singleutgivelse, nydelige låter med en dybde som man slett ikke finner overalt. Utgivelsen ble sluppet i sommer, jeg aner ikke hvor stort opplaget er, men den kan fremdeles bestilles fra Big Dipper.
Det var mot slutten av sin eksistens at The Birthday Party sin kreativitet eksploderte, samtidig som bandet imploderte. Disse to EPene ble spilt inn mot slutten av 1982 (The Bad Seed), og begynnelsen av 1983 (Mutiny!), og inneholder noe av det mest energiske, knugende og fascinerende rocken har å by på. Et kontrollert kaos av splintrende apokalyptisk lyd som det sikkert var en utfordring å produsere rent lydteknisk, og selv om råskapen kanskje ikke høres like revolusjonerende ut i dag som den gjorde i sin tid, slår dette fremdeles føttene under det meste, takket være den unike intensiteten som formidles. Den USA-baserte labelen Drastic Plastic Records har fått skryt for lydkvaliteten på en del av sine tidligere nyutgivelser, blant annet står de bak en definitiv utgave av Clash sin debut-LP. Energien er bevart også her, selv om de har valgt å mastre disse to EPene litt lavere lydnivåmessig i forhold til originalutgivelsene, kanskje ikke så rart.
Denne utgaven på farget vinyl er limitert til 1500 nummererte eksemplarer, og som en staselig bonus får du en singel på gullfarget vinyl inneholdende to tidligere uutgitte kutt fra Mutiny!-sesjonene. Disse to kuttene, «Six Strings That Drew Blood» og «Pleasure Avalanche», er hentet fra råmikser, siden studiobåndene fra Mutiny!-sesjonene har gått tapt. Men det er ikke noe å si på lydkvaliteten, og for fans er disse to kuttene nesten verdt hele investeringen. Alle Nick Cave fans bør ha disse to EPene samlingen, og det eneste som mangler her i forhold til at dette er optimale nyutgivelser, er at tekstarket som originalt følger med Mutiny! ikke er reprodusert. Jeg vet ikke om noen norske forhandlere har tatt inn denne (det burde de!), men de kan bestilles fra blant andre Amazon US og Amazon UK.
08.11.13: Nå har Big Dipper denne inne, men neppe så mange eks!
Årene går fort! Sju har gått siden Astroburger sitt forrige album, They Came From The Sun…, så dagens lys. De med sans for orgelbrus, drivende fuzzgitarer, småkjappe poplåter, og gode melodier med en viss 60-talls inspirasjon kjenner selvfølgelig til Astroburger. De har også servert vinylfans godbiter siden slutten av 80-tallet, verdt å nevne er ikke minst deres månedlige singleslipp i 2001, A Pop Odyssey, hele 12 singler som også ble sluppet i en egen boks i etterkant. Singleformatet passer dette bandet bra, men også LPene er selvfølgelig verdt å ha, og det gjelder også Lightyears Behind. For mer om albumet, sjekk JP sin omtale i Luna Kafé. Et litt mer forseggjort omslag på vinylutgaven hadde gjort seg, dette er vel et eksempel på noe som ligner på et oppblåst CD-cover, men pressingen er bra, og det er jo vel så viktig. CD følger også med. Kan bestilles direkte fra Perfect Pop Records, eller fra Big Dipper, Tiger, The Garden og Platekompaniet.