En A5-konvolutt i postkassa fra Spania betyr som regel at et nytt nummer av platesamlerzina Goldies har kommet ut. Nummer 36 inneholder som alltid mye lesbart for spesielt interesserte, blant annet: Del 2 av Geir Hasnes sin innføring i progrock, artikler om The Flies og Lillian Harriet, omtale av Yan Friis sin Beatles og jeg bok, og en presentasjon av samleren Kurt «Kuldelea» Johansen som sikkert mange andre samlere og musikkinteresserte kjenner fra musikkgrupper på Facebook, platemesser, QXL eller andre sammenhenger. Og hyggestunden blir ikke komplett uten den underholdende spalten Auksjon-snytt – «solgt og usolgt på nettauksjoner». Abonnement på Goldies kan bestilles fra utgiver Johnny Olsen.
Flashback #5 & #6
Ser at jeg bare såvidt har nevnt den britiske publikasjonen Flashback tidligere, da er det på tide med en egen presentasjon. Til nå har det kommet seks utgaver av denne svært luksuriøse publikasjonen som gjerne strekker seg over et par hundre sider, med store deler fargetrykk og minner vel mer om en bok i formen. «Psych, prog, jazz, folk, blues & beyond» sier de selv om innholdet, med stor tyngde på 60- og 70-tallet. Mye det samme fokuset som Shindig! Magazine har, men Flashback går dypere ned i materien. I nummer 5 presenterte de 50 «lesser-known European gems», hvor 4 av albumene er norske: Aunt Mary: Loaded, Junipher Greene: Friendship, Freddy Lindquist: Menu og Oriental Sunshine: Dedicated To The Bird We Love. I samme nummer ble også en nylig utgitt CD-utgave av Firebeats Inc. sitt album omtalt, og ikke minst fant vi et langt og svært interessant intervju med norskættede Olav Wyper som på 60- og 70-tallet jobbet i den britiske platebransjen. Ikke så mye norsk i nummer 6, men vi finner en omtale av Min Bul. Norskandelen er selvfølgelig ikke det viktigste, dette er uansett staselig lesestoff for rockhistorisk interesserte. Kan bestilles fra Flashback, som forøvrig også har startet egen label og er ute med sin første eksklusive nyutgivelse med Trader Horne (Judy Dyble & Jackie McAuley). En litt dyr sak, men sikkert lekker den også.
Ozric Tentacles er nærmest en institusjon innenfor instrumental space-psykedelia. Man kan spore både inspirasjon fra og likheter med andre band, men gjennom sin over 30 år lange historie og omtrent like mange album har de meislet ut sitt særegne uttrykk og bidratt med lydsporet til mang en spenstig astral musikkreise. Har man først fått sansen for deres miks av pulserende synther, speisa gitarsoloer, fargerike tonelek og smått hektiske rytmer, kan man stort sett plukke et hvilket som helst album og bli fornøyd. Selv om de tidligere utgivelsene er blant de aller største favorittene har også The Hidden Step fra 2000 mye å by på.
Norske Pancromatic, underlabelen til Panorama Records, sto den gangen bak vinylutgaven av albumet som kom på gul vinyl i 500 eksemplarer, en liten samlegodbit i dag. På tampen av fjoråret kom Pancromatic med en nyutgivelse, 100 eksemplarer på lekker lilla vinyl med litt svart/hvitt splatter. Utgivelsen fra 2000 ble presset ved GZ Media i Tsjekkia, mens denne nyutgivelsen kommer fra Record Industry i Nederland. Etter en sammenligning synes denne nye å ha en litt bedre generell pressekvalitet (litt flatere vinyl og en tanke lavere bakgrunnssus), men i praksis er det lite som skiller disse to utgivelsene i lydkvalitet. Originalutgivelsen kom imidlertid med utbrettsomslag, og siden denne nye ikke har det er det kanskje hakket gjevere å ha den i samlinga, men jeg føler meg ganske sikker på at denne nye på lilla vinyl også kommer til å bli ettertraktet blant fansen og på samlemarkedet. Pancromatic gir også ut 200 eksemplarer av denne på svart vinyl, men den er i motsetning til den fargede ikke «strictly limited». Kan bestilles fra Big Dipper, The Garden eller direkte fra Panorama. (Nedenfor finner du bilder av den gule førsteutgaven også.)
Mark Steiner kommer opprinnelig fra New York men har holdt til i Oslo siden tidlig på 2000-tallet. Saudade blir vel å regne som hans tredje soloalbum, med mini-LP-en Fallen Birds fra 2007 og albumet Broken fra 2009. Begge disse finnes i limiterte vinylutgaver og kan i likhet med den helt ferske Saudade anbefales for de som har sansen for musikk fra de litt mørkere krokene av tilværelsen. En titt på den omfattende takkelisten på Saudade gir en god pekepinn på hva Steiner har å by på, her finner vi navn som Mick Harvey (som også bidrar med vokal på «Closing Time»), Kid Congo Powers, Thomas Wydler og Hugo Race. Fellesnevneren her er selvfølgelig Nick Cave sine Bad Seeds, som også blir en passende musikalsk referanse. Med på takkelisten er også Genevieve McGuckin, medlem av Immortal Souls sammen med Rowland S. Howard, som albumet også er dedikert til. Steiner gjør for øvrig en versjon her av Rowland S. Howard sin flotte «Dead Radio», en låt fra hans solide soloalbum Teenage Snuff Film (1999).
Her går det altså mange lenker på kryss og tvers av det musikalske mørkekartet, og med sine egne låter og sin egen stemme plasserer Steiner seg med Saudade på dette kartet med et solid kryss i margen. Stemmen hans kan til tider minne mye om Simon Bonney, vokalisten i Crime & The City Solution, et band som også hadde både Mick Harvey og Rowland S. Howard som medlemmer. Her var Bronwyn Adams sin fiolin et sentralt bidrag, et instrument som Pavel Cingl tar seg av på Saudade, og gir albumet nok et stemningsslektskap i den retningen.
Muligens inspirert av Nick Cave sine duetter med Kylie Minogue og PJ Harvey så har Steiner invitert noen kvinnelige vokalister i studio for å balansere det mørke med det lyse. Det fungerer glimrende på den måten med Oddrun Valestrand i den vakre balladen «Don’t Explain», med Sally Norvell på «Unbearable» og når Celile Güzelce bidrar på Steriner sin versjon av «Venus In Furs» (Velvet Underground). Tricia Warden derimot drar «A Compass Will Do You No Good Here» i stedet ytterligere ned i det svarte dypet med sin smånifse framføring, et av mange høydepunkter her. Et annet er når Steiner trekker fram «Love Is Gone» fra Robert Burås og My Midnight Choir, hvor MMC medlem Dag Stiberg får komme til med stemningsfulle toner fra sin saksofon. Alt i alt et solid album som vil glede de som kjenner seg vel til rette blant de mange referansene som er nevnt her.
Vinylutgaven er en dobbelt-LP med flott utbrettomslag. Det er et lite savn at det ikke er med noe tekstinnlegg, men tekstene er lagt ut på Steiner sin hjemmeside så man kan jo skrive dem ut selv. Utgivelsen er limitert til skarve 200 eksemplarer, potensielle kjøpere kjenner nok sin besøkelsestid her og kan skaffe seg LP-en enten direkte fra Mark Steiner eller fra Big Dipper.
Oslobandet The Devil and the Almighty Blues er ute med sitt debutalbum i disse dager. Dette blir vel som et superlag å regne når alle medlemmene er kjent fra andre sammenhenger: Arnt Andersen (vokal; The Goo Men, Cinnamoon), Kim Skaug (bass; Ashbury Haights, The Good, The Bad And The Zugly), Kenneth Simonsen (trommer; Friemann, Mark Steiner, Shit City, Vidar Vang, The Dogs, Mudfog), Petter Svee (gitar; Cinnamoon, The Goo Men, The Graves, The Indikation) og Torgeir Waldemar (gitar; Jake Ziah, The Goo Men og selvfølgelig som soloartist). Som The Devil and the Almighty Blues har de strammet rammene tett og spiller seig, tung bluesrock. Det er det mange som gjør, men det blir raskt klart at dette bandet stiller i en litt annen gren enn de fleste andre. Det er mye fuzzgitarer her, men av den tørrere typen, produksjonen heller mer mot det enkle enn overveldende. Tempoet er rolig, stemningen mørk, og det er ikke er gitt rom for mange krumspring. De lar monotonien synke inn og går ikke av veien for å kjøre noen ekstra runder når de først har meislet ut sine enkle men effektive riff.
Låtene her tar utgangspunkt i bluesriff som brytes ned, finner essensen og behandler dette på et vis som kan minne om måten det instrumentale post-metal bandet Pelican tilnærmer seg sin musikk. Velregissert, behersket og forholdsvis nakent. På en måte sitter jeg igjen med et inntryk av at selv om det er høy retrofaktor her så er det et slags «post»-element her også, The Devil and the Almighty Blues stiller med ny ballast. Så selv om vi kan høre spor etter ZZ Top i en låt som «Root To Root» blir det i form av byggesteiner som settes sammen litt annerledes. De som er ute etter glitrende gitarsoloer må lete andre steder, her er soloene også holdt i stramme tøyler, bevisst dratt ned. Jeg er ikke like begeistret for at de har valgt å kjøre såpass mye vreng på vokalen til Andersen, dette tar litt for mye av fokuset. Han formidler en god porsjon intensitet som ikke er avhengig av den drahjelpen. Men det er det eneste som trekker ned for min del og får være en smakssak. Ellers er det dette et album med sterke låter og gode gitarriff hele veien gjennom.
Vinylutgaven kommer på Blues for the Red Sun, et nytt selskap startet av Robert Dyrnes som vi kjenner fra Bukta og Backbeat i Tromsø. Utgaven på hvit vinyl er vel vanskeligere å få tak i nå, men den vanlige utgaven på svart vinyl kan bestilles fra Tiger, Big Dipper eller The Garden.
Texum: Texum LP
Texum kommer fra Oppdal og gav ut debutalbumet Different Strokes For Different Folks i 2007, lekkert produsert countryrock/americana av den litt roligere typen. Albumet fikk svært gode omtaler, men det skulle likevel ta hele 8 år før oppfølgeren nå er klar. Texum er spilt inn i deres eget studio i Trondheim, de har tatt seg god tid, og også produsert albumet selv. Her har det audiofile blitt blandet med det styggvakre, melder bandet, blant annet ved hjelp av så ulike teknologier som gamle båndspillere og små babycall monitorer. Miksing har den amerikanske lydteknikeren Ryan Freeland stått for, han har flere Grammyer i hylla, blant annet «best americana album» for Bonnie Raitt sin Slipstream utgivelse fra et par år tilbake.
Klarinett er kanskje ikke det instrumentet man forbinder mest med denne musikken, men fra første tone her i «It Don’t Mean A Thing» hører vi at dette tilfører et friskt og litt originalt element til Texum sitt tiltalende lydbilde når de tar det i bruk. For lekkert er det å lytte på denne gangen også, mykt, velklingende og behagelig. Fender Rhodes og orgel i perfekt samspill med varme gitarer i et bredt panorama med god plass. Glatt vil kanskje noen si, jeg vil heller kalle det en sofistikert produksjon, av typen vi kan høre på jazzpop type utgivelser. Texum høres da også litt smoothjazza ut her og der, og blir derfor mindre rendyrket country/americana enn for eksempel Sugarfoot selv om det slektskapet også er der.
At Texum i større grad har dratt meg seg et soft poputtrykk inn i musikken her er det liten tvil om. Til tider kan dette minne om et band som Prefab Sprout. Det er i det hele tatt bare å sette seg vel til rette i godstolen, strekke ut beina og la seg bli omfavnet av gromlyd, myke melodier og varme harmonier. Av de mest umiddelbare låtene her stiller balladen «It» sterkt med sin enkle oppbygging og sitt nakne arrangement der klarinetten drar den ytterligere i retning av utsøkt lounge music. At ikke alle låtene er like umiddelbare gjør likevel dette til et album man må gi noen runder før man blir kjent med, før man har fått med seg alle lekre detaljer.
Dette har ikke overraskende blitt en godbit for audiofile, og det er ekstra hyggelig å se at bandet selv har lagt omtanke i vinylutgaven. Her finner vi informasjon om hvem som har stått for vinylgravering (Ron McMaster/Capitol Studios), hva slags lydkilde som er benyttet (24 bit digital master) og hvor vinylen er presset (velrennomerte Pallas i Tyskland). Tommelen opp for denne type forbrukerinformasjon, som burde følge alle vinylutgivelser men i få tilfeller gjør det. Her skulle vinylutgaven ha alle forutsetninger for å gi bedre lydkvalitet enn CD-utgaven, og en kjapp sammenligning på mitt stereoanlegg bekrefter da også dette. Vinylen er som forventet strøken, utbrettsomslaget holder også høy kvalitet, i tykk papp med matt overflate. Kan bestilles fra Big Dipper, The Garden eller Platekompaniet.
Det er liten tvil om at hovedperson i Darn Those Rebels er
Rowland S. Howard er kanskje mest kjent som gitarist i The Birthday Party og sentral bidragsyter til soundet som gjorde dem til et banebrytende band, sammen med Nick Cave og Mick Harvey som to andre sterke kreative krefter. Og jeg skal selvfølgelig heller ikke glemme Tracy Pew, bassisten med cowboyhatten. Senere gjorde Howard mye annet, og Six Strings That Drew Blood er en flott presentasjon av hans lange karriere som også inkluderte to solide soloalbum. Her får vi smakebiter fra dem, fra Crime & The City Solution og These Immortal Souls, og fra hans samarbeid med Lydia Lunch og Nikki Sudden. Selv om jeg har det aller meste her på vinyl fra før var dette ikke noe å tenke på for min del, denne måtte jeg bare ha. Jeg bestilte mitt eksemplar fra JB Hi-Fi i Australia og den ankom godt pakket. Alle LP-ene var strøkne og heftet var suverent, med mange bilder jeg ikke hadde sett før. Kort oppsummert en svært lekker utgivlelse. Tror ikke noen norske forhandlere har tatt den inn foreløpig, det burde de gjøre.
Interesserte bør også sjekke ut filmen om Howard, Autoluminescent, som kom i 2011, to år etter at han gikk bort. Til slutt en smakebit fra hans første soloalbum, Teenage Snuff Film fra 1999, åpningskuttet «Dead Radio» i et strålende konsertopptak, med Mick Harvey bak trommene.
Fjorårets debutalbum fra Spidergawd viste seg å bli en av de mest solgte vinylutgivelsene i Norge i 2014. Ikke spesielt overraskende, for det var en solid debut med fuzza og fengende bluesbasert rock, og lenken til Motorpsycho med Bent Sæther på bass hadde nok også sitt å si. Det ble tidlig varslet at album nummer to var underveis, og for et par uker siden ble det sluppet, med den enkle tittelen Spidergawd II. Musikalsk er dette mer av det samme, med grooveskruene strammet enda litt tettere til, alle låtene her klikker inn til rundt 5 minutter eller mindre. Likte du debutalbumet vil du finne minst like mye å glede deg over her, det er aldri langt mellom de hardtsvingende gitarriffene fra gitarist, vokalist og låtskriver Per Borten.
Det er selvfølgelig mange referanser som kan trekkes fram når retroelementene er samlet såpass tett som hos Spidergawd. Som på debuten er det tung blues i bunnen av mange av låtene, og Rival Sons kan være en relevant sammenligning hvis vi ser bort fra deres Led Zeppelin fiksering. I «… Is All She Says» hører jeg Billy Gibbons sin signatur i gitaren, men en bredere link til ZZ Top finner vi hvis vi tenker på deres supre album Degüello hvor medlemmene sper på med hver sin saksofon. I Spidergawd er det Rolf Martin Snustad (Hopalong Knut) som tar seg av det instrumentet, og selv om ikke saksofonen er like framtredende som på Degüello brukes den ofte på samme måte, for å fylle ut og gjøre gitarriffene enda fetere. Spidergawd sitt lydbilde har imidlertid generelt mer vreng så det kan av og til være vanskelig å skille disse instrumentene fra hverandre.
Som på debuten kan jeg fremdeles høre låter som minner meg om Queens of the Stone Age, men sikrere er jeg imidlertid på at «Sanctuary» må være inspirert av Thin Lizzy, gitarsoloen levner liten tvil om det. Borten henter også fram Bukka White sin gamle blueslåt «Fixin’ To Die» som tilføres et heftig riff med et lite metalelement. Ellers er det mye å glede seg over her for de som liker bluesbasert 70-talls gitarrock med en litt oppdatert lydproduksjon, blant annet med utstrakt bruk av fuzz på bassen. Nå er det ikke dette som gjør at nettopp produksjonen i enkelte tilfeller kan være et lite ankepunkt, men som på debutalbumet favoriseres ofte fullt trøkk fra alle sider framfor dynamikk. Dette gir høy intensitet, men enkelte ganger går det utover trommelyden, der cymbalene nesten blir et jevnt sus og skarptromma mister trøkk. Dette er imidlertid småpirk i den større sammenhengen, Spidergawd II er utvilsomt en solid oppfølger på alle måter.
Noe av grunnen til at debutalbumet ble en suksess og har solgt over 3.000 eksemplarer på vinyl må også tilskrives Crispin Glover Records og deres designer Håvard Gjelseth, som sammen med de flotte fargerike omslagene fra franske Émile Morel har gitt bandet en attraktiv visuell identitet (og bidrar sterkt til at jeg velger å tagge også denne omtalen med «psykedelia»). Vinylutgaven av Spidergawd II står ikke noe tilbake for debutalbumet sånn sett. Førstepressen på lilla vinyl kommer i 500 eksemplarer i en lignende ekstravagant presentasjon, denne gangen også med en stor plakat. Så lekkert at man nesten kan gå til innkjøp av utgivelsen av den grunn alene. Regn med at denne utgaven forsvinner fort, den er allerede utsolgt fra labelen. Jeg er litt usikker på hvilke utgaver de ulike nettbutikkene har inne nå, men albumet kan når dette skrives bestilles fra Tiger («1st press purple vinyl») og Big Dipper. Eventuelt kan man forsøke hos tyske Stickman Records.
Rockheim markerer 10-års jubileet til en av Norges mest markante vinyl-labler med en egen utstilling kalt «Fysisk format! 10 år med Crispin Glover Records«. Labelen står bak flere av de flotteste vinylutgivelsene vi har sett her i landet de siste årene, og er du i Trondheim mens utstillingen pågår (frem til 20. april 2014) bør du benytte sjansen til å se mange av dem presentert samlet. Da får du også muligheten til å skaffe deg et eksemplar av en spesiell nypressing av Nils & Prepple sin Sol i det fjerne singel, denne gangen presset i 300 eksemplarer på gul vinyl. Dette blir da den fjerde varianten av denne utgivelsen, i 2012 ble det presset 200 eksemplarer på blank vinyl, 100 eksemplarer på gjennomsiktig hvit vinyl og 100 eksemplarer på gjennomsiktig oransj vinyl. Også denne nye utgaven kommer i det som har blitt et varemerke for flere av utgivelsene fra Crispin Glover, tykt plastomslag med trykk. Hvor lenge denne vil være tilgjengelig hos Rockheim er uvisst, men jeg går ut fra at den ikke er utsolgt når dette skrives.