Lasse Marhaug har uten tvil nok å henge fingrene i. I tillegg til å være Norges mest profilerte utøver innen støysjangeren, driver han labelen Pica Disk, har eget bokforlag, og gjør saker og ting ved Henie-Onstad Kunstsenter og relaterte Prisma Records. Den labelen slipper forøvrig 3 vinylutgivelser i disse dager, blant annet en spennende nyutgivelse av Popofoni fra 1973, som jeg sikkert kommer tilbake til senere her i bloggen. I fjor kom også første nuimmer av Marhaug sin egen fanzine, Personal Best. Jeg fikk ikke rotet meg til å sjekke ut denne før andre nummer var klart nå tidligere i sommer. Undertittelen har endret seg fra «noise, music and beyond» til «fanzine for noise, music and no progress», fargebilder har kommet til, men innholdet er det samme, intervjuer med artister og personer som alle arbeider med eksperimentelle musikalske uttrykk. Gjerne innen sjangre som støy, ambient eller droner, men ikke utelukkende, her finner vi også fine intervjuer med Dylan Carlson fra Earth og Attila Csihar (Mayhem), så litt ekstrem-metal står også på menyen. Artig er det også når Marhaug og Oren Ambarchi legger ut om sine forhold til AC/DC og KISS. Marhaug står selv bak en god del av intervjutene, men ikke utelukkende, og ellers er det av og til artister som intervjuer andre artister, og det er kanskje ikke så rart, siden miljøene rundt disse eksperimentelle sjangrene gjerne består av et mindre antall utøvere og fans som kjenner godt til hverandre. Personal Best tilbyr også fine introduksjoner til norske artister som Fredrik Ness Sevendal og Sindre Bjerga, mens Maja S. K. Ratjke benytter anledningen til å kritisere Statoil og deres sponsing av norsk kulturliv. Nummer 2 kan kjøpes hos Tiger, mens nummer 1 fremdeles er tilgjengelig fra Robotbutikken. Anbefalt lesestoff!
Blood On Wheels: s/t LP
Blood On Wheels leverte noen friske rock’n’roll minutter med singelen «Chemical High» / «We Ain’t Stoppin'» men kan de kan levere låter på samme nivå over en hel LP? Svaret på det er et ubetinget ja, gjennomsnittskvaliteten her ligger på høyde med hva Gluecifer presterte på sine album, et band det er naturlig å sammenligne dem med. Blood On Wheels har et lignende gitar-øs, låtene er av samme type no-bullshit R&R, og vokalen ligger ikke så veldig langt unna i karakter heller. Låtene er såpass varierte som man kan forvente innenfor denne formelen, og egner seg selvfølgelig bedre til vorspiel enn finlytting i godstolen, selv om jeg gjerne tar en runde til der også. Og jeg antar at Blood On Wheel er et forrykende liveband! Innpakkingen til vinylutgaven er ganske enkel, ikke noe innercover og omslaget er litt kjedelig, så her er det et visst potensiale for forbedring. Det kan man også si om selve vinylpressingen, som ankom med en del merker og lette riper, uten at disse hadde noe særlig å si for avspilling. Kan bestilles fra Big Dipper, The Garden eller Platekompaniet.
Magister Templi EP ltd 200
Retro-metal kan vel nesten kalles en trend nå. Gjerne med mer eller mindre okkult image, og da er det nesten umulig å ikke nevne Black Sabbath, som nesten på egenhånd definerte utgangspunktet for sjangeren som senere ukrystalliserte seg som doom metal. Magister Templi befinnser seg i dette landskapet, med heksagram på omslaget (og labelen) kjører de sterkt ut i det innledende åpningssporet «1st Enochioan Call», som setter stemningen tungt inspirert av Aleister Crowley, ikke så overraskende navnet tatt i betraktning, som jeg tror er hentet fra læremesteren. De fortsetter med 70-talls heavy/doom metal riffing i variert tempo over de tre øvrige låtene. Passe tungt, riffene er solide og låtene sitter bra, men vokalen er kanskje litt uvøren sett i forhold til gitararbeidet. Så litt å gå på der, men ellers er den litt mørke og vibrerende 70-talls lyd-estetikken fint gjenskapt på denne debuten. Nå er ikke jeg noen sjanger-connoisseur, men jeg tør påstå at denne tolv-tommer debuten er et godt utgangspunkt for videre fordypning. Pressingen er strøken og EPen kommer i et opplag på 200 nummererte eksemplarer fra Freshtea.no, og kan bestilles derfra eller hos Big Dipper, Tiger og The Garden.
Bergensk-britiske Ocean of Lotion sitt album Dive In musikalsk hadde jeg nok neppe fattet interesse for om det ikke hadde vært for den flotte innpakningen, og etter de første smakebitene av musikken var jeg sterkt i tvil om dette var noe for meg: syntetisk dansemusikk med falsettsang. Men Ocean of Lotion er mer interessante enn det litt kjappe førsteinntrykket jeg fikk. Jo, de står opp til halsen i retroaktig synth-pop, men de pompøse synthene er av og til over-cheesy og falsettsangen kan grense til det parodiske, så bandet har åpenbart et ganske lekent forhold til sitt eget uttrykk. Samtidig har de sting og glimt av mørke her og der, og summen av dette blir ganske underholdende. Ikke alle låtene er lite slitesterke, for eksempel så blir «Pussycat» aldri like morsom som Funkadelic sin «Pussy». De to siste låtene skiller seg litt ut fra resten av låtene på albumet, «3Some4Some» ligger nærmere et tradisjonelt rock-uttrykk, mens den avsluttende balladen «Diana» rett og slett er vakker og sørgmodig i sitt smektende synth-arrangement. Men innpakkingen her drar albumet sikkert i havn, den er så gjennomført og fargesprakende flott at det blir gøy å sitte gjennom albumet med omslag og hefte mellom hendene. Det delvis glansede utbrettsomslaget har futuristiske figurer i alle regnbuens farger, og det følger med en stor plakat med samme visuelle uttrykk. Det samme gjelder også det medfølgende 12-siders heftet, som ikke bare har tekster, men også besifring! Selve LPen kommer på hvit vinyl, har labler i samme fargerike design, og leveres i et foret innercover. CD følger også med, og det er vel nesten unødvendig å nevne at denne har følger samme designmal. Alt i alt et av de flotteste og visuelt sett mest gjennomførte vinylprodukter jeg har sett på lenge! Kan bestilles fra bandets hjemmeside, eller fra Platekompaniet. (Om bandet virkelig har noen britiske medlemmer eller om alle kommer fra Odda har jeg ikke klart å finne ut av … 🙂
Personen på omslaget av denne singelen har kanskje ikke gått i gulvet av musikken, men Blood On Wheels smeller til så det holder på A-siden med «Chemical High», en låt som ligger farlig nær Queens of the Stone Age, men er så catchy og den tettede gitarriffingen så gjennomført bra at man kjapt glemmer å legge noe negativt i slike sammenligninger. Og de stopper heller opp for å tenke seg om i «We Ain’t Stoppin» på B-siden, en låt som er marginalt mer variert enn tidlig AC/DC. Supert! Tror jeg setter denne sammen med min komplette samling av Gluecifer singler! På flott gjennomsiktig rød vinyl fra Crispin Glover Records, presset i 300 eksemplarer. Kan bestilles fra Big Dipper, hvor du også kan lese en artig beskrivelse av innholdet.
Tyske Shadoks Music har fått interesse for norsk musikk! For ikke lenge slapp de Rain: Norsk Suite, og nå står et av de virkelig store norske albumene for tur, Dream sin eneste utgivelse, Get Dreamy, fra 1967. Og dette blir noe annet enn den uoffisielle utgivelsen på Wohn Records som vel har vært den lettest tilgjengelige vinylutgaven til nå. Ja, faktisk noe helt annet enn reissuen på Karusell fra 1976 også, lydmessig sett. Du tror kanskje at du har hørt Get Dreamy før? Well, not like this! Hvis du ikke har hatt tilgang til den originale LPen fra 1967 på Polydor da, for det er bare den som har full stereolyd gjennom hele albumet, alle senere nyutgivelser har stereo bare på de to første låtene, resten er i tilnærmet mono. I tillegg til at lyden generelt sett er dårligere fra spor nummer tre og utover, på alle senere utgaver. Dette gjelder også versjonen som i dag er tilgjengelig i WiMP. Og stereoperspektivet på den tiden var bredt, så forskjellen er stor. Shadoks utgivelsen benytter nydigitalisert lyd fra den originale mastertapen fra 1967, og har levert en høykvalitets remaster (24-bit) til vinylpresseriet, så alt skulle ligge til rette for så bra lyd som mulig. Og som vanlig går også Shadoks noen ekstra skritt med hensyn til presentasjonen og innpakkingen, og nyutgivelsen presenterer hittil uutgitte bilder av bandet fra hele tre ulike kilder i form av et 60×60 cm stort brettet innlegg, hvor også en Dream plakat er reprodusert på den ene siden. Som om ikke dette var nok, er det skrevet nye liner notes med historien om bandet og albumet, mens selve omslaget er møysommelig reprodusert fra en mint original-LP.
Som en del av forberedelsene til nyutgivelsen av Get Dreamy har Shadoks også rådført seg med blant andre Terje Rypdal, som har fått høre den remastrede lyden, og i forbindelse med reproduksjonen av omslaget har de vært i kontakt med Knut Harlem, som i sin tid lagde det. Utgivelsen er offisielt lisensiert fra Universal, og da er det kanskje naturlig å gjøre en sammenligning med Universal sine egne ferske nyutgivelser på vinyl av en rekke norske album …?
Nå har jeg vel skrudd forventningene til denne nyutgivelsen høyt nok, så får vi se om disse blir innfridd når albumet slippes mot slutten av september. Nedenfor ser du et foreløpig promobilde av utgivelsen.
Det er hyggelig at Universal Music Norge har kjørt i gang med nyutgivelser av norske album på vinyl. I løpet av de siste månedene har de sluppet hele 16 stykker! Dette har skjedd ganske så uannonsert, og noe informasjon om nyutgivelsene på Universal sine hjemmesider har jeg ikke klart å finne. Informasjonen fra vinylforhandlere som Big Dipper og The Garden har også vært sparsom, utover at utgivelsene kommer i 500 eksemplarer og at det dreier seg om 180 grams pressinger. Prisene er det ikke noe å si på, de ligger i underkant av kr. 170, noe som må sies å være rimelig, men man kan da også mistenke at disse utgivelsene verken er særlig audiofile, eller at innpakkingen er spesielt påkostet. Utvalget er det ikke noe å si på, det strekker seg over flere tiår og en stor spennvidde i sjangre. Jeg var derfor spent da jeg la inn bestilling på en del titler, og formidler her mine førsteinntrykk.
Jeg har sammenlignet lydkvaliteten med originale pressinger hvor jeg hadde dette tilgjengelig, og i et par tilfeller med CD-utgivelser. Å vurdere lydkvalitet vil alltid være subjektivt, men jeg har likevel forsøkt å bekrive hvordan jeg oppfatter eventuelle forskjeller. Alle LPene ble renset i Nitty Gritty platevaskemasin før avspilling. Videre har jeg vurdert den tekniske pressekvaliteten, og reproduksjonen av omslagene. Universal har valgt å ikke inkludere noe ekstra hefter eller informasjon, så utgivelsene er slik sett identisk med originalene, når det gjelder presentasjon og innhold. Det gjelder også lablene, som også er reprodusert noenlunde identisk med originale utgivelser.
NB – Oppdatert 22.04.13: Det viser seg at reproduksjonen av baksiden av omslaget til Takk Te Dokk inneholder direkte feil (se bilder lenger nede i innlegget). Åge Aleksandersen er utelatt fra krediteringen, i tillegg til at ord er feil stavet. Sammen med den fatale reproduksjonen av TNT-omslaget er dette ganske klare indikasjoner på at Universal ikke har lagt nok flid i arbeidet med disse nyutgivelsene. Her må det skjerpings til.
The Pussycats: Mrrr…Mrrr (1966)
Lyden på denne nyutgivelsen og CD-utgivelsen fra 1995 høres ganske lik ut, klar og fin, men ikke spesielt varm eller analog i klangen, så sannsynligvis vil originalutgivelsen på vinyl være å foretrekke, men den er jo ikke enkel å få tak i, spesielt ikke et noenlunde strøkent eksemplar. Lydmessig sett kan man derfor like godt kjøpe CDen i stedet for denne nyutgivelsen på vinyl, og CDen får du også svært rimelig fra Platekompaniet, og da får man også med en del bonusmateriale. Når det gjelder omslaget har jeg ikke noen original vinylutgivelse å sammenligne med, men forsiden ser ganske bra ut, mens bildene på baksiden ser noe grovkornete og mørke ut, sammenlignet med for eksempel bilder av originalen fra Discogs. Pressingen på nyutgivelsen er flat og strøken, ikke noe nevneverdig knitring.
Åge Aleksandersen med Sambandet: Lirekassa (1977)
Når man sammenligner lyden på nyutgivelsen med originalutgivelsen på vinyl fra 1977 (Arctic Records: ARC 9625), legger man raskt merke til er at nyutgivelsen synes å ha fått et løft i diskanten. Originalen høres videre varmere ut i klangen og har bedre dynamikk. Nyutgivelsen høres på en måte mer digital ut. Omslaget til originautgivelsen er teksturert, det er ikke omslaget til nyutgivelsen. Forsiden på nyutgivelsen ser ut til å ha en litt skarpere fargebruk, og deler av teksten har blitt retusjert (ser det ut til) med svart farge for å gjøres mer tydelig. Bildet på baksiden er gjengitt noe dårlig på nyutgivelsen, med mindre detaljer og i overdrevent oppjusterte farger. Innercoveret med tekster er derimot OK reprodusert. Pressingen er flat og bortimot strøken, ikke noe nevneverdig knitring, selv om den visuelt sett har noen merker fra produksjon (lyse flekker/områder). Side 2 er litt usentrert (pick-upen vandrer litt fra side til side), men det har ikke noe å si for avspilling. Mitt eksemplar fra Arctic har mørkeblå labler, mens denne nyutgivelsen har lysegule labler, så det finnes sannsynligvis flere varianter av tidlige pressinger.
Åge Aleksandersen med Sambandet: Positivitet 7″ (1977)
Denne fulgte med den originale LPen, og det er fint at Universal også inkluderer den i nyutgivelsen av LPen! Lydkvaliteten på nyutgivelsen er grei nok, jeg klarer ikke å høre så stor forskjell i forhold til min noe slitte original (Arctic Records: ARC-X 9925) og nyutgivelsen, men det har skjedd noe pussig med tonehøyden på «Hotell Norge» som gjør at nyutgivelsen ligger litt lavere tonalt sett! Nå har ikke jeg noen muligheter til å måle hvor mye det er snakk om, men jeg vil tippe bortimot en kvart tone lavere. Dette betyr også at låten går noe saktere, og dette lar seg enklere måle. Originalen klokker inn til ca. 75 slag i minuttet (BPM), mens nyutgivelsen ligger nærmere 72 BPM. Det skulle man tro har ført til at spilletiden også blir lengre, men den er den samme, på oppgitte fem minutter og trettitre sekunder, og den utfordringen har Universal løst ved å fade låten tidligere enn på originalen! Resultatet er at låten på nyutgivelsen høres noe nedstemt og sirupsaktig ut i forhold til utgaven på den originale 7-tommeren. Hvis denne justeringen er gjort bevisst, burde Universal ha opplyst om det, nå må jeg bare anta at dette rett og slett skyldes en glipp, og i så fall en ganske stor en. Det høres forøvrig ut som om det også er denne nye nedstemte utgaven av «Hotell Norge» som i dag er tilgjengelig digitalt via for eksempel WiMP. Ellers er omslaget på nyutgivelsen litt mer rødlig i fargen i forhold til originaleksemplaret jeg har, men er OK gjengitt. Originalsingelen har stort hull i midten, nyutgivelsen har et lite, praktisk og greit nok. På samme måte som LPen, har mitt eksemplar fra Arctic mørkeblå labler, mens nyutgivelsen har lysegule.
Prudence: Takk Te Dokk (1975)
Originalutgivelsen fra 1975 (Polydor 2382 067) har helt klart mer bass, og ellers hører jeg de samme forskjellene som jeg nevnte for Lirekassa – en liten hevning i diskanten, dynamikken er mer tøylet, generelt sett litt mindre analog lyd. Forsiden er gjengitt helt OK, mens bildene på baksiden er bedre gjengitt enn tilsvarende for Lirekassa, også helt OK. Originalutgivelsen hadde et tekstinnlegg dobbel utbrett, dette er ikke reprodusert her. I stedet har Universal trykket opp en litt under middels bra fargekopi av label-innercoveret med reklame for andre utgivelser. Mildt sagt et merkelig valg. Jeg tror de fleste ville ha foretrukket tekstinnlegget. Flat og strøken pressing, noen ørsmå merker fra produksjon, men ikke noe nevneverdig knitring.
NB – Oppdatert 22.04.13: Dette burde jeg ha oppdaget tidligere, men det viser seg at Åge Aleksandersen rett og slett har blitt utelatt fra krediteringen på baksiden på nyutgivelsen. I tillegg er «piano» feilstavet «paino», så her ser det ut til at korrekturlesningen og kvalitetskontrollen har sviktet grundig.
Radka Toneff: It Don’t Come Easy (1979)
Lydkvaliteten er temmelig lik pressingen fra 1979 (Zarepta: ZA 34015), både vokalen og instrumentene gjengis upåklagelig, med fin akustisk klang og spenstig dynamikk, som på originalen. Her kan jeg ikke høre at det har vært foretatt noe vesentlig EQ-ing av lyden i forhold til originalen, neppe i like stor grad som på Prudence og Aleksandersen LPene. Zarepta-LPen kom med teksturert omslag hvor artistnavn og tittel er preget inn, så det er lett å forstå at man her benytter en annen farge på teksten på omslaget til nyutgivelsen, for i det hele tatt å gjøre dette synlig. Omslaget er ellers ikke det mest utfordrende å reprodusere, og nyutgivelsen ser OK ut, men det er litt skuffende at det originale tekstinnlegget ikke er reprodusert. Flat og strøken pressing, men likevel litt ørlett knitring enkelte steder på lave partier, dette skyldes sannsynligvis at pressingen ikke er teknisk helt 100%, eller at lydkilden til utgivelsen er en LP (vinylrip). Uansett så er ikke dette spesielt sjenerende, og trolig vil det være vanskelig å finne et originaleksemplar som knitrer mindre, så denne nyutgivelsen kan jeg gjerne anbefale.
                          Â
Nå er vi over på 80-tallet, og det er ikke godt å si hvor mye digital teknikk som var involvert i 1983 da TNT spilte inn sitt debutalbum, men noe utpreget analog klang er det ikke på dette albumet, og diskanten kan være en utfordring å gjengi behagelig for de fleste stereoanlegg vil jeg anta. Det er likevel en tanke mer punch i lyden på original-LPen (Vertigo: 810 427-1), og når trøkket i diskanten fylles opp virker det som om originalutgivelsen er henger litt bedre sammen, men alt dette er såpass marginalt at nyutgivelsen gjerne kan anbefales, lydmessig sett. Men dessverre står det langt verre til med omslaget, hvor det store bildet på baksiden er katastrofalt dårlig gjengitt. Den grafisk sett forholdsvis enkle forsiden burde være enkel å reprodusere, men her virker det som om Universal har blåst opp et CD-omslag, for mens originalen har en glidende overgang fra blått til lysere blått inne i bokstavene, har nyutgivelsen en heller brå overgang med mye fargestøy. Baksiden er derimot full krise, store deler av bildeinnholdet rett og slett er borte fordi bildet er gjengitt alt for mørkt! Her har kvalitetskontrollen sviktet totalt, det er nesten uforståelig at Universal har sluppet dette ut til markedet. Dette er så dårlig at nye omslag bør trykkes opp og tilbys som erstatning til de som har kjøpt denne nyutgivelsen, om Universal skal fremstå som en aktør som tar vinylformatet noenlunde på alvor. Da er det en fattig trøst at innercoveret faktisk er gjengitt med hakket tydeligere tekst enn originalen, og at Vertigo sin «flying-saucer» label er flott gjengitt. Vinylen har for øvrig en del merker og flekker, men spiller greit.
Raga Rockers: Forbudte Følelser
Jeg kan ikke høre noen stor forskjell i lydkvalitet mellom nyutgivelsen og pressingen jeg har fra Sonet 1988, men vokalen høres hakket mer naturlig ut på originalen, mens s-ene har en tendens til å være litt i overkant spisse på nyutgivelsen. Omslaget er som flere av de andre reprodusert noe mørkere enn originalen, og nyutgivelsen ser kanskje av den grunn ut til å ha litt mindre detaljer i skinn-bakgrunnen, men dette spiller vel mindre rolle. Inneromslaget holder også OK kvalitet, men bildet av bandet ser litt mer grovkornet ut i forhold til originalen. Pressingen er flat og bortimot strøken.
Â
Raga Rockers: Perler For Svin
Dette albumet ble opprinnelig bare presset i 500 eksemplarer på (rosa) vinyl, det er derfor fint at det gis ut på nytt nå, slik at det blir tilgjengelig for flere. Jeg har ikke originalutgivelsen, og har derfor sammenlignet lydkvaliteten med CD-utgivelsen. Og jeg kan ikke ikke høre noen vesentlig forskjell mellom CD-en og denne nyutgivelsen. Omslaget er vel ikke det vanskeligste å reprodusere, og ser også OK ut. Pressingen er ikke helt strøken, det er litt knitring enkelte steder, og mitt eksemplar kom også med to «hairlines» og det jeg vil karakterisere som en lettere 3 cm lang ripe.
Oppsummering:
Lydmessig sett vil jeg si at utgivelsene absolutt holder mål, men en del av de eldre utgivelsene vil sannsynligvis høres bedre ut i originale utgaver (The Pussycats, Åge Aleksandersen og Prudence). Utgivelsene fra 80- og 90-tallet synes jeg ligger ganske tett opp til originalutgivelsene i lydkvalitet (TNT og Raga Rockers), nyutgivelsen av Radka Toneff LPen i enda større grad. Universal sier ingenting om hvilke lydkilder de har benyttet, det kunne de gjerne ha gjort. Nå blir det gjetting, og da tipper jeg at tidligere CD-mastre eller vinylripper er det som har blitt benyttet her. Jeg er også ganske sikker på at flere av disse nyutgivelsene har fått et løft i diskanten i forhold til de originale utgivelsene, det gjelder i hvert fall The Pussycats, Åge Aleksandersen og Prudence. Det høres umiddelbart freshere ut, men betyr ikke automatisk bedre lyd, i et mer audiofilt perspektiv. Jevnt over vil jeg si at Universal her tilbyr CD-lyd på vinyl, i den forstand at man ut fra disse nyutgivelsene på vinyl neppe vil kunne hente noe særlig bedre lyd enn fra tilgjengelige CD-utgivelser. Greit nok for mange vinylkjøpere kanskje, men i den grad originale mastertaper er tilgjengelig, og spesielt analoge slike, vil det sikkert være mulig å remastre spesielt for vinylutgivelser, med et enda bedre resultat. Og glippen med Positivitet singelen og den nedjusterte hastigheten på «Hotell Norge» er mildt sagt merkelig, og nesten utilgivelig, om ikke Universal har en fornuftig forklaring.
Når det gjelder reproduksjonen av omslagene, kan man ikke unngå å være noe mer kritisk til den jobben Universal har gjort. At et par av utgivelsene mangler originale tekstvedlegg (Toneff) og hefter (Prudence) får så være, men langt verre er det at flere av omslagene er dårligere enn originalene rent kvalitetsmessig, med et lavere detaljnivå, i overkant oppjusterte farger, og i enkelte tilfeller for mørkt reprodusert. Dette ses best når det er snakk om fotografier, som er gjengitt med svært varierende kvalitet. Lirekassa er ikke spesielt bra i så måte, mens baksiden av TNT-omslaget er en fadese som Universal bør rette opp i snarest mulig. Når selv shady italienske labler som Akarma klarer å lage strålende reproduksjoner av norske albumomslag (deres Aunt Mary: Janus omslag er nesten bedre enn originalen!), bør Universal kunne klare det også. I stedet har de valgt å ta litt lettere på det, og noen av omslagene må dessverre kategoriseres som langt fra optimale reproduksjoner.
Selve vinylpressingene er stort sett OK, flate og de fleste er uten nevneverdig knitring. Noen har visuelle merker og flekker, og et par ankom med lettere riper/»hairlines», men ikke verre enn at kvalitetskontrollen her kan sies å være tilfredsstillende. (Men får du et eksemplar med riper som kan høres ved avspilling, bør du klage til forhandleren.) Den forholdsvis lave utsalgsprisen på nyutgivelsene tilsier vel at man ikke kan forvente forede innercovre, noe som absolutt er å foretrekke, og som kanskje hadde forhindret enkelte av merkene jeg så. Det er også verdt å nevne at originale labler er pent reprodusert, kanskje med litt oppjusterte farger her også, men absolutt godkjent.
Her er forøvrig de andre titlene som er nyutgitt som en del av Universal sin norske vinylkampanje:
- Mods: Revansj
- Vazelina Bilopphøggers: Blå Lys
- Vazelina Bilopphøggers: Fem Fyrer Med Ved
- Knutsen & Ludvigsen: Fiskepudding! Lakrisbåter!
- Knutsen & Ludvigsen: Juba Juba
- Raga Rockers: Blaff
- Turbonegro: Ass Cobra
- Turbonegro: Apocalypse Dudes
Koppen: Good Kopp Bad Kopp LP ltd 300
Koppen er del av Metronomicon Audio fellesskapet, og den av dem som beveger seg mest i retning av hip-hop. Jeg har hatt litt problemer med å nyte hans tidligere utgivelser, som tildels har vært anstrengende lytting hvis man ikke har stor sans for Casio-synth blip-blop lyder. Til en viss grad finner vi en del av dette på Good Kopp Bad Kopp også, men som Metromicon sier i sin presentasjon av albumet, dette er litt mindre hektisk enn hans tidligere eskapader. Ellers er beskrivelsen de gir ganske treffende, en «miks av hip-hop, folk, funk, bricolage, glitch and pop». Nå er det nok fremdeles en viss risiko for overdose av stakkato synthlyder, samples og rytmebokser, men både produksjonsteknisk sett og musikalsk er dette uten tvil det beste vi har hørt fra Koppen. Presentasjonen gir inntrykk av et konseptalbum, med en blå «good» side og en rød «bad» side, men musikalsk sett er ikke de to sidene så ulike, det er sannsynligvis tekstene dette bygges over. LPen kommer på hvit vinyl i 300 eksemplarer, og kan bestilles fra Metronomicon Audio eller Big Dipper.Â
Mitt forhold til jazz er mye mer begrenset enn jazzrock, og når det gjelder jazzpianister må jeg vel med skam melde at man må lete godt i platesamlingen for å finne noe som helst, svenske Jan Johansson blir nesten alene. Til gjengjeld er jeg svært glad i hans Jazz På Svenska album fra 1963, hvor melankolske folketoner blir ikledd jazzdrakt på en særdeles utsøkt måte. Denne rolige, glidende og svært melodiske måten å improvisere på har også Espen Eriksen, og denne vinylutgivelsen, som samler albumene You Had Me At Goodbye (2010) og What Took You So Long (2012), får min varmeste anbefaling. Trenger du en rolig stund, fungerer denne musikken som balsam for sjelen, og du trenger ingen jazzforkunnskaper for å nyte den. Vil du ha en litt mer spretten musikalsk opplevelse i samme gate, bør du sjekke ut Helge Lien Trio, som også har utgivelser tilgjengelig på supre vinylpressinger fra Ozella Music. Like fin er denne vinylutgivelsen fra Rune Grammofon, upåklagelige pressinger og lydkvalitet, som alltid. Kan bestilles fra Rune Grammofon, Big Dipper eller Platekompaniet.
Jeg skrev i går om svenske Universal sine nyutgivelser av November, men minst like interessant er to andre album de slapp på årets Record Store Day, to av 60-talls albumene til duoen Hansson & Karlsson. Mens Janne Carlsson senere ble skuespiller og svensk TV-kjendis, fortsatte Bo Hansson med sin musikalske solokarriere, og gav blant annet ut en serie med fine album på 70-tallet, kanskje mest kjent er hans album med musikk inspirert av Lord of the Rings. Men på 60-tallet var det duoen Hansson & Karlsson som gjaldt, og deres progressive jazzmiks av orgel og trommer slo såpass godt an også internasjonalt at de gjerne delte konsertscener med storheter som Jimi Hendrix og Frank Zappa. Den noe begrensede instrumentale besetningen er ikke til hinder for at både Monument (1967) og Man At The Moon (1969) absolutt er verdt en lytt. Jeg har ikke originale utgivelser å sammenligne lydkvaliteten med, men som med November nyutgivelsene, så høres dette helt OK ut. Kvaliteten på omslagene er god, begge med utbrett. Utgivelsene kommer i nummererte opplag på 1000 eksemplarer, og kan bestilles fra Big Dipper eller The Garden.