Kategorier
Lest

Ugly Things #49

Nytt nummer av Ugly Things, og som alltid ender jeg med en liten sjekkliste. Her en kjapp gjennomgang:

  • «There’s No Bones In Ice Cream will become the first book anyone should read if they want to know about the New York Dolls«, sies det i omtalen av boka til Sylvain Sylvain.
  • Burkhard Jaerisch sitt oppslagsverk Flex! Discography of North American Punk, Hardcore, and Powerpop 1975-1985 kan trygt anbefales. Nå er han også ute med Flex! Discography of Japanese Punk, Hardcore, Mod, No Wave 1975-1986, et omfattende verk på 580 sider. Mer for spesielt interesserte enn US-diskografien, men et imponerende produkt. «Essential for anyone with more than a passing interest in the scene.»
  • Boka The Turkish Psychedelic Explosion: Anadolu Psych 1965-1980 fra Daniel Spicer omtales over 3 sider og får mange tomler opp, med unntak av omslaget («Three friends on three continents used the exact same phrase: What where they thinking?»). Denne går rett inn på ønskelista, selv om kanskje bare Erkin Koray er representert i platesamlinga av artistene som omtales i boka, pluss kanskje enkelte spor på ulike psykedelia-samle-CDer.
  • Lang artikkel om Death of Samantha, post-punk band fra Cleveland som var aktive på 80-tallet (og hadde et lite comeback for ikke så mange år siden). Slett ikke dårlig musikk, men heller ikke noe som havner øverst på prioriteringslista.
  • All You Need Is Fuzz: 30 Years In A Garage Band er tittelen på en dokumentarfilm om Arizona-bandet Marshmallow Overcoat. «In these troubled times, a film like All You Need Is Fuzz does one’s heart good.»
  • En annen dokumentar jeg må prøve å få sett er Bang! The Bert Berns Story. Berns var en låtskriver («Twist and Shout» er kanskje den mest kjente) og stod også bak 60-talls lablene BANG Records og Shout Records. «This is one of the greatest rock’n’roll documentaries made … you’ll be thrilled, entertained, and educated. And likely be demanding a complete Bert Berns box set for Christmas.»
  • Nyutgivelsen av den svenske punk EP-en Attentat: Born To Be Malaj får god omtale. «Operahuset is a minor classic in its own right, and this track alone makes the record a worthy grip.» EP-en ble opprinnelig gitt ut i 1980 og punken her er tidlig Clash-stil, frisk og fengende. Labelen Ken Rock har presset 600 eksemplarer av denne, i tre ulike farger.
  • Esoteric sin 2xCD utgave av Curved Air sitt Second Album (Expanded & Remastered Edition, CD+DVD) får positiv omtale. Esoteric har gitt ut tilsvarende utvidede utgaver av deres første (Airconditioning, 1970) og tredje (Phantasmagoria, 1972) album, som bør sjekkes ut av fans. For min del blir det nok andre Esoteric utgivelser (og dem er det mange av) som havner før disse på ønskelista, litt pga. det fiolin/keyboard-dominerte uttrykket, og litt fordi låtmaterialet ikke er av det mest prog-interessante. Esoteric sin 4xCD samleboks The Albums 1970-1973 er sikkert mer aktuell for middels interesserte.
  • Jeg har Sunbeam sin flotte nyutgave på vinyl av Mark Fry sitt 1972 debutalbum Dreaming With Alice stående i hylla. Nå gitt ut på nytt på CD av Merlin’s Nose, til strålende omtale her: «I would recommend this platter wholeheartedly to anyone with even the most remote interest in UK folk.»
  • Nicholas Greenwood sitt album Cold Cuts fra 1970 er bortimot umulig å oppdrive i originalutgave, så i min hylle står derfor en noe uoffisiell nyutgivelse fra Akarma. Den er grei nok, så jeg er usikker på om britiske Swordfish har gjort en spesielt bedre jobb med sin nyutgivelse, finner ikke noe info verken fra label eller andre steder som eventuelt skulle underbygge det. Om musikken: «If progressive sounds aren’t your bag, you will more than likely find it a chore, but to those who like their prog with a bit more soulfulness ala Atomic Rooster, Spooky Tooth and the aforementioned Graham Bond, this will be your cup of meat.
  • Swordfish er også ute med nyutgivelse av Arthur Brown/Kingdom Come sitt tredje album Journey (1973): «Taking the trilogy of Kingdom Come releases as a whole, I’d have to say that Journey might be the oddest due to circumstances and execution, but it is also the most accessible of the lot.» Er ikke helt sikker på det siste, og uansett så står førstealbumet Galactic Zoo Dossier (1971) høyere opp på min ønskeliste. Og litt over der igjen The Crazy World Of Arthur Brown (1968). I omtalen her av Journey får Swordfish spesifikt skryt for «their usual loving treatment for this reissue with fine packaging and even better sound quality». Dessverre er det minimalt med info på Swordfish sine nettsider knyttet til nyutgivelsene fra dem, så jeg vet ikke … de har gitt Galactic Zoo Dossier også på nytt på vinyl, men er fremdeles litt skeptisk.
  • Debutalbumet til supergruppa The Lords Of The New Church (Steve Bator – vokalist/gitarist i Dead Boys, Brian James  – gitarist i The Damned, Dave Tregunna – bassist i Sham 69 og Nick Turner – trommis i Barracuda) fra 1982 er verdt et nytt besøk, som skribenten her (Tim Stagell) anbefaler. Det henger en tiltalende mørk post-punk stemning over mye her. Stagell trekker fram gitarist James sin utstrakte bruk av chorus-effekten som et ankepunkt, men det reagerer ikke jeg så mye på, det passer fint inn i den ellers tidstypiske 80-talls produksjonen.
  • Samleren Gathered From Coincidence: The British Folk-Pop Sound Of 1965-66 fra Grapefruit blir varmt anbefalt over en nesten helsides omtale. Kommer med 44-siders hefte «jammed with photos, sleeve reproductions, and othe memorabilia».
  • Try A Little Sunshine: The British Psychedelic Sounds Of 1969 kommer også fra Grapefruit, får stempel OK her, 3xCD boks med hefte. Dette er del tre av en serie utgivelser, som sikkert da er verdt å sjekke ut.