Kategorier
Lest

Record Collector #501, January 2020

Nytt nummer av Record Collector, og som alltid ender jeg med en liten sjekkliste. Her en kjapp gjennomgang:

  • Fun fact snappet opp fra et leserbrev hvor en fyr har fått Norwich City  eier og kjendiskokk Delia Smith til å signere et eksemplar av Rolling Stones albumet Let it Bleed (1969). Årsak: Det var hun som lagde kaka på omslaget!
  • Dag Bøgeberg fra Oslo har også fått innpass i leserbrev-seksjonen, hvor han forteller entusiastisk om sin konsertopplevelse fra 28. januar 1972, T. Rex på Chateau Neuf.
  • En liten artikkel presenterer en ny bok fra Nick Cave. Stranger Than Kindness er en «autobiographical photobook» som sikkert mange fans vil sette pris på, med mange bilder man sannsynligvis aldri har sett før, helt tilbake til barndomsdagene.
  • 14-siders artikkel om Jimi Hendrix sine siste 12 måneder, relatert til den tidligere nevnte sterkt utvidede Band of Gypsys boksen, kalt Songs For Groovy Children – The Fillmore East Concerts. En stor glipp på omslaget imidlertid, her har et speilvendt bilde av Hendrix sluppet gjennom korrekturen, hvor han da vises som høyrehendt gitarist. 
  • Kunne godt ha tenkt meg å ha en del originale US pressinger i hylla med The Meters, New Orelans funk band med Art Neville i spissen, men å plukke opp slikt i fin stand er ikke lett. Så 6xCD samleboksen Gettin’ Funkier All The Time, med undertittelen The Complete Josie/Reprise & Warner Recordings 1968-1977, er et godt alternativ. 5 stjerner her. 3xLP-en A Message From The Meters; The Complete Josie, Reprise & Warner Bros. Singles 1968-1977 som ble utgitt på Real Gone Music i 2016 frister også, men den begynner å bli vanskelig å få tak i nå. (6xCD boksen er omtalt i Shindig! #100 og får 5 stjerner: «This is the first time their entire recorded output (including non-album singles) has appeared together, making this an essential package for those who crave the full Meters experience.»)
  • 4 norske navn i jazz-spalten: 4 stjerner til nyutgivelsen av Trygve Seim sitt album Different Rivers (2000, «a brooding masterpiece»), 3 stjerner til nyutgivelsen av Arild Andersen sitt album The Triangle (2004), begge på ECM. 4 stjerner til Marius Neset sitt nye album Viaduct (på ACT, «an astonishingly mature record») og 4 stjerner til Arve Henriksen: The Timeless Nowhere («a four-album set of unreleased material, less dramatic but still potent in its conveyance of mood, atmosphere and emotion»), på hjemlige Rune Grammofon.
  • Dreams To Fill The Vacuum; The Sound Of Sheffield 1977-1988, en ny 4xCD samler fra Cherry Red, får litt lunken omtale og bare 3 stjerner: «Unfortunately, there’s also quite a lot of medium-grade material and the occasional dead-end. Nevertheless, this superbly packaged and curated collection captures a period of fascinating creeativity in Sheffield.» Med artister som The Human League, Pulp, Heaven 17, Clock DVA, In The Nursery og Thompson Twins i spissen så blir ikke dette den mest interessante eller essensielle samleutgivelsen fra Cherry Red for meg heller.
  • Wire er ute med nytt album og Mind Hive får i likhet med de foregående også gode og til dels strålende kritikker. Et band man godt kan starte i begge ender av diskografien med, og jobbe seg framover og tilbake til det kanskje blir litt mindre interessant i midten. Er tildelt album-of-the-month her og får 4 stjerner.
  • Sid Smith sin bok In The Court Of King Crimson; An Observation Over 50 Years får 5 stjerner. Dette er en revidert og utvidet utgave av boka som kom i 2002: «On top of everything, Smith bolts a forensically detailed track-by-track appendix onto the end fo the exhaustive narrative: that’s every track, from every studio album … properly indispensable.»
  • I boka Vinyl Countdown forteller Graham Sharpe sin historie som platesamler. Han begynte på 60-tallet og har bygd seg opp en samling på rundt 3.000 plater, en fin størrelse som nok mange likesinnede kan relatere seg til. «It’s all here: the thrill of the chase, the challenge of maintaining a collecition under a partner’s despairing eye, the disappointment rose-tinted grading can bring … we know how it goes.» Jeg kjenner meg også igjen i denne problemstillingen: «If you replace a record that you’d loved and lost, like-for-like, is it really the same thing?»
  • 5 stjerner til dokumentarfilmen Betty Davis: They Say I’m Different. «Miles Davis was spot on when he said ex-wife Betty was ahead of her time: ‘Madonna before Madonna, Prince befor Prince’ … Liberally sprinked with her music, the film also captures the times and Betty’s groundbreaking influence on future generations.»