Jeg har tidligere omtalt Narvik-bandet Groms Plass sin forrige studioalbum, Båten Børst, som kom i 2018. Nå er de ute med sitt første konsertalbum, og da smeller de like godt til med en utgivelse i det klassiske doble live-LP formatet. Opptakene er gjort i desember 2019, en romjulskonert på hjemmebane, i Folkets Hus i Narvik. Tittelen Live i Mørketida skulle vise seg å få en utvidet betydning, da vi ikke lenge etter gikk inn i en lengre mørketid med tanke på gjennomføringen av konserter i det store og hele. Dermed blir også dette et dokument fra en tid vi allerede savner, og som vi forhåpentligvis er sakte på vei tilbake til, med konsertsaler fulle av publikum.
Besetningen er den samme som på Båten Børst, i tillegg til at de har med seg sin faste blåserrekke bestående av Jan Viggo Fredheim, Anette Olsen og Børre Berglund. Blåserne tilfører bredde i lydbildet og krydrer den musikalske miksen som Groms Plass står for. En miks som kan oppsummeres som halv-akustisk viserock med elementer av country, blues og folkemusikk med både norske, amerikanske og innimellom også spansk-inspirerte innslag. Ut fra det vi hører av publikum sin respons her så har Groms Plass over tiden spilt seg inn i mange hjerter i sitt hjemlige Narvik. Stemningen er trivelig, publikum er kjent med tekstene, som gjerne er små folkelige historier, noen med typisk nordnorsk lynne, andre mer universelle. Skal jeg trekke fram noen personlige favoritter her blir det de roligere og noe mer ettertenksomme låtene her, som eksempelvis «Blindpassasjer», «Haparanda hotell», og «Krigeren Grom».
Deep Purple sin doble live-LP Made In Japan ble etter sigende ikke utsatt for noe flikking i ettertid i studio. Uten sammenligning for øvrig så har Groms Plass også valgt å beholde «alt av skavanker og små feilskjær», la opptakene være som de er, og heller gi platekjøperne ekte vare, nærmere en opplevelse av å være tilstede på en konsert. Også teknisk sett er dette, som forrige gang, en strålende vinylutgivelse, gravering er gjort av Tor Harald Degerstrøm i Oslo, pressingene er strøkne, og platene kommer i plastforede innercovre. Utbrettsomslaget er også flott, inne i utbretten finner vi et vell av fargebilder fra ulike tidspunkt i Groms Plass sin historie. Og så må selvfølgelig forsiden av omslaget nevnes. Det er ikke første gang at det ikoniske omslaget på Elvis Presley sitt første album fra 1956 har blitt kopiert, og det er alltid artig å se nye varianter. The Clash med London Calling er et av de mer kjente eksemplene, og det finnes minst to norske utgivelser som har latt seg inspirere på denne måten (DumDum Boys: Schlägers og Bærre På Jævel Vol. 4), kanskje flere også. Omslaget i seg selv er et godt argument for å ha Live i Mørketida i samlinga, i tillegg til at dette er en fin dokumentasjon av Groms Plass sin musikk og en samling av deres beste låter.
LP-en selges lokalt i Narvik (på Rema 1000), og skal også være å finne i BackBeat i Tromsø. Forhåpentligvis vil den dukke opp i andre platebutikker også etter hvert, inntil det skjer kan man sikkert henvende seg direkte til bandet på Facebook for å få tak i et eksemplar.