Pickup?

Her kan du poste innlegg og tips om nye musikkutgivelser på alle fysiske formater.

Pickup?

Innlegg Norwegianwoodpecker » 19 Des 2017 13:47

Jeg har en Rega Planar 3, med en billig Ortofon om 5. Lyden er ikke bra, så jeg ser med etter en oppgradering.
Noen som har noen forslag på hvilken pickup jeg skal gå for?
Mulig dette ikke er rette plassen å poste på ;) men prøver likevel :)
Brukerens avatar
Norwegianwoodpecker

Re: Pickup?

Innlegg VinylKnut » 19 Des 2017 15:07

Ortofon sin 2M serie kan kanskje være et alternativ? Jeg har alltid hatt gode erfaringer med Ortofon, og har blant annet en 2M Red montert på en spiller i huset nå. Skal du bevege deg opp på et høyere prisnivå enn dette, bør du også vurdere kvaliteten på phono/RIAA-trinn i ditt oppsett. Det kan være en god del å hente på selv et rimelig separat phonotrinn vurdert opp mot et som er integrert i forsterkeren.
Brukerens avatar
VinylKnut
Site Admin

Innlegg Thebh » 20 Des 2017 11:40

Det er umulig å svare på uten informasjon om hvor mye penger du vil bruke og hva slags forsterker du har. En del forsterkere har kun inngang for MM men noen har også MC og noen MC-pickuper har høy utgangseffekt så de kan kobles til forsterker med MM. Og så er det jo stor forskjell på en til fem tusen og en til fem hundre.
Thebh

Innlegg Norwegianwoodpecker » 25 Des 2017 14:43

Hei, og god jul :)

Jeg har som sagt over en 90-talls Rega Planar 3, Hegel H300, Nad PP2 Riia, SA Explorer høyttalere. Denne komboen spiller nydelig rent og nøytralt. Derfor ønsker jeg en pickup som heller til det litt varme, for å unngå en for lys gjengivelse. Og med god punch i bassen :evil: Har ikke bestemt meg for hvor mye jeg vil legge i pickupen, rundt 2-3000,- tipper jeg.
OTBC :mrgreen:
Brukerens avatar
Norwegianwoodpecker

Innlegg Norwegianwoodpecker » 30 Des 2017 00:50

Har bestilt meg en Ortofon 2M Black :)
Hvorfor ikke slå på stortromma med en gang? Blir sikkert billigere i lengden kjenn eg meg selv rett :shock:
Ser på nett at pickupen bygger 4 mm mere en Regas, må få tak i en shims eller to; http://www.rega.co.uk/rb300-spacer-2mm-shim.html
Mulig dette er problemet med OM5 PU? Finner ikke data på høyden, skal måle når jeg demonterer.
Brukerens avatar
Norwegianwoodpecker

Innlegg VinylKnut » 30 Des 2017 11:32

Gratulerer med ny pickup, og lykke til med montering! Håper du får forventet gromlyd ut av den i ditt oppsett. :D

VTA kan påvirke lyden i større eller mindre grad, vet ikke hvor sensitiv OM5 er i så måte. Kan nok uansett være greit å få dette mest mulig på stell med 2M Black.
Brukerens avatar
VinylKnut
Site Admin

Gå til Nye utgivelser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest